Saturday 9 July 2011

kesepian dan kesunyian?? pernah rasa tak?

salam...
hye semua..
topik entri dengar macam heart broken je kan? hahah tidak2.. sebenarnya saya gembira, cuma ye la kadang-kala kita pasti akan rasa sunyi bila kite tetibe duk sorang2,, and tak tau nak buat apa, then perasaan sunyi itu pon muncullah,,
well,, yang perasaan ni bukan satu perkara yang pelik atau luar biasa,,
fitrah manusia, mudah tersentuh,, heheh
ak pon pernah mengalami perasaan tu, it is like the feeling just drop infront of you,, hehe that is what i feel.
but depends jgk pada individu untuk kawal die punya rasa kesunyian tu,
kalo individu tu jenis yang kuat dan tabah, tak ada masalah la nak usir rasa sunyi tu,
tapi kalo kene pada individu yang memang ayik nak tangkap feeling je, hmm alamatnye parah la, tak pasal2 boleh jadi kemurungan,,
well,, dulu rasanye ak dalam golongan individu yang kedua  tu kot.. heheh..
dulu, memang kalo ak ada masalah je aku  akan rasa yang dunia ni mcm gelap je, mcm tak de sape yang peduli until ak dapat rasakan yang aku sedang dalam kemurungan.,., owh,,!! bahaya!!

jadi aku mula keluar dari rumah, cuba lihat benda2 yamg dekat luar rumah, kalo terperap kat umah je memang otak kite tak berkembang kan. start daripada hari tu, baru aku rasa segar n happy even kalo duduk sorang2 pon, sebab pada waktu itulah kita dapat analisa diri kita sendiri kan.
hmm,., itu cara ak sendirilah, kalo inndividu lain may be lain caranye.

aku beli satu buku dekat Kinokunniya,, (betul ke tak ejaannye? heheh ) buku tajuk, Intimate Connections, by David D. Burns. Si Ms. David ni cakap punca orang-orang yang rasa dirinya sepi adalah  disebabkan rasa percaya diri yang rendah. Mereka takut dikritik., dan ditolak sehingga bersikiap terlalu kritis terhadap diri sendiri( OWH BARU AK TAU>> hahah ).
Ini disebabkan mereka mempunyai harapan yang tak masuk akal untuk dirinya sendiri mahu pon orang lain..
(ak selalu berimaginasi rupanya). Rasa percaya diri yang rendah ini juga membuatkan seseorang itu malas keluar, bertemu dengan orang2 dan menjalinkan persahabatan (amik ko kene skali kat muka)

Encik David pon ada bg tips tau.,. macam mana nak hilangkan rasa kesunyian dalam cara yang lain plak,
antaranya!!!! (AK MUDAHKAN DALAM AYAT PASAR JE LA K. )

1. kita kene sentiasa ingat kan diri kita bahawa kita mempunyai satu kelebihan yang orang lain tak de, dan macam mana pembawaan kita terhadap bakat kite tu dengan rasa bangga terhadap diri sendiri.
2. Kita buat je aktiviti yang selama ni kita nak try, contoh macam, nak belajar tarian belle ke, main basikal malam-malam ke, belajar bahasa asing ke.. ape2 aktiviti sosial yang halal dan menarik la, hehe sekali gus dapat wujudkan rasa percaya diri secara tak langsung. 
3. apa kata kalo kita cuba jangan membandingkan diri kita dengan orang lain, sebab kita mesti akan jumpa oarang yang cantik, kurus, lawa, da bomb dari kita dalam hidup ni, tapi tak semua orang sempurna, sebab setiap dari kita ada kelebihan dan kekurangan yang sama, jadi kita adalah sama, tak perlu buat perbandingan.. :)
4. Jom bergabung dengan kumpulan yang ada minat sama macam kita.. heheh . Apa yang penting biarlah dapat mengisi masa kosong kat hati kita ni,, 
5. Jom kita lakukan sesuatu yang istimewa. Contohnya macam manjakan diri kita dengan masakan yang sedap2 ke, (nyum2!), hiaskan bilik kita cantik2 ke, pergi salun ke, pergi spa ke :)

kesimpulannya, semua ni berpupuk pangkal pada diri kita sendiri, Tapi percayalah, sekali kita belajar untuk mencintai diri kita sendiri, maka secara tak langsung orang lain pon akan cintakan kita jugak. dan secara tak sedar rasa sunyi tu akan hilang, so LET'S ENJOY!!! 

salam,, wink!wink!

2 comments:

Dang Intan Duka said...

betul2..
semua tu pasni akan buatkan idup menjadi ceria..
kalau aku, hanya pergi shoping dekat tmpt yg aku tak pernah shoping lagi..
jkd bila nk bergosip ke, ape ke, bleh la story morrry..hahha

peace

zalika nadia said...

haa,,,
kan,., aku pon wase kene wujudkan banyak tenaga positif
baru hidup pon tak sakit, heheh